Afgestudeerde: Ruben Hillewaere

Over Ruben Hillewaere

  • Studies: Licentiaat Wiskunde (2004)
  • Bedrijf: ECAM Hogeschool (www.ecam.be)
  • Functie: Docent wiskunde
  • Sector: Onderwijs

Waarom koos je voor de opleiding Wiskunde?
In het eerste jaar koos ik voor natuurkunde, maar ik vond het frustrerend als de fysica professor een formule gebruikte zonder te tonen waar die vandaan kwam. Het eerste jaar van beide opleidingen viel volledig samen, dus maakte ik in het tweede jaar probleemloos de overstap naar wiskunde.

Wat was je eerste job?
Ik deed onderzoek bij de Erasmus Hogeschool naar de link tussen wiskunde en muziek. Mijn interesse in muziek is tweeledig: ik speel gitaar en schrijf popnummers voor mijn groep Cinnamone, dat is het creatieve, artistieke luik. Maar muziek heeft ook een dimensie zoals taal, en dat maakt het een leuk studieobject. In mijn masterthesis beschreef ik de analogie tussen toonladders en algebraïsche groepen, en in mijn doctoraat bestudeer ik computationele modellen om geschreven muziek automatisch te herkennen en te classificeren. Ik tracht dus bijvoorbeeld aan de hand van een algoritmisch model componisten te herkennen op basis van hun partituren.

Wat voor werk doe je nu?
Ik geef les op het ECAM-instituut, een Brusselse Hogeschool die industriële ingenieurs vormt. Ik geef basiswiskunde in 1e en 2e Bachelor, aan een publiek van toekomstige ingenieurs. Voor hen is wiskunde een noodzaak ongeacht welke richting ze uit gaan. Het is uitdagend om wiskunde op een niveau te geven waar ze het effectief gaan toepassen.

Stilstaan of evolueren is iets wat je zelf in de hand hebt. Ik zou me tevreden kunnen stellen met mijn lessen, de materie zelf verandert niet echt, een integraal blijft altijd een integraal. Maar ik kan jaar na jaar bijleren welke toepassingen die integraal heeft voor een ingenieur, door het contact met de collega’s of door stages te begeleiden. Ik kan misschien een optievak in de masters introduceren, of een onderzoeksproject lanceren. Alles is mogelijk. Lesgeven is een gevarieerde job : er zijn momenten dat je voor het auditorium staat, maar je bent ook vaak alleen aan het werk om lessen voor te bereiden, examens op te stellen of te corrigeren, of om organisatorische en administratieve zaken te regelen.

Wat is het leukste aan je job?
Het sociale aspect, zowel met de studenten als met de collega’s. Ik heb ook gemerkt dat ik mij op een minder goede dag altijd beter voel na een les, omdat je jezelf vergeet als je je volop geeft.

Hoe bepaal je zelf je carrière?
Je bepaalt heel wat, vooral door je ingesteldheid, denk ik. Je moet zeker ook een portie geluk hebben, maar als je hard werkt, graag werkt, en er voor gaat, dan worden heel veel dingen mogelijk. Ik denk dat het van cruciaal belang is dat je voor jezelf uitmaakt wat je graag wil doen, stel jezelf eerlijk de vraag in welke job jij openbloeit.

Onze afgestudeerden

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde (2004)

    Functie

    Docent wiskunde

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde, toegepaste (1982) - Doctoraat (1990)

    Functie

    Stafmedewerker

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde, statistiek (2001) + ManaMa Beleidsinformatica

    Functie

    Business development manager

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde (1986) - Licentiaat Bedrijfskunde - Doctoraat Wiskunde

    Functie

    Hoofd statistiek

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde, Informatica (2001) - Doctoraat (2006)

    Functie

    Computerwetenschapper

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde (2007) - Master Bedrijfskunde (2007) - Actuariaat (2008)

    Functie

    Earnings sensitivity analyst

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde, fundamentele (1988)

    Functie

    Professor

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde, fundamentele (2003) + Actuariële wetenschappen

    Functie

    Chief Risk Officer

  • Studies

    Master Wiskunde (2004) - Doctoraat (2008)

    Functie

    Onderzoeker

  • Studies

    Licentiaat Wiskunde, fundamentele (1999)

    Functie

    Operations Engineer